Veelgestelde vragen
Bij het kopen, verkopen, verhuren of laten taxeren van een horecabedrijf of -vastgoed komt veel kijken. Om je op weg te helpen, hebben we de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet. Of je nu meer wilt weten over het proces, onze diensten of specifieke termen en voorwaarden: hier vind je duidelijke antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee.
Horecamakelaars
Een horecamakelaar begeleidt bij de koop, verkoop, aanhuur en aankoop van horecapanden en horecabedrijven.
Het inschakelen van een horecamakelaar zorgt ervoor dat je kunt profiteren van professionele marktkennis, een uitgebreid netwerk en deskundigheid in onderhandelingen. Dit helpt je bij het realiseren van een (snelle) verkoop tegen de beste prijs en voorwaarden.
Een horecamakelaar is een waardevolle partner die je begeleidt bij elke stap in het proces, van de waardebepaling en het bepalen van de juiste strategie tot de verkoop en de uiteindelijke overdracht van je horecabedrijf en/of vastgoed. Met hun kennis en ervaring op juridisch en financieel gebied zorgen ze voor een soepele afhandeling en helpen ze je het maximale uit je verkoop of aankoop te halen.
Goodwill vertegenwoordigt de immateriële waarde van een horecabedrijf, zoals reputatie, klantenkring en merknaam.
Het bepalen van de waarde van goodwill kan complex zijn en hangt af van factoren zoals de winstgevendheid, locatie en concurrentie. Onze horecamakelaars kunnen je helpen bij het nauwkeurig waarderen van de goodwill van je onderneming.
Verkoop/verhuur
Onze waardebepaling is gebaseerd op een grondige analyse van diverse factoren waaronder de locatie, de staat van het pand, de huidige marktcondities, en de financiële prestaties van het bedrijf. We gebruiken erkende waarderingsmethoden om een realistische en marktconforme prijs te adviseren. Benieuwd hoeveel je horecabedrijf- en/of vastgoed waard is? Vraag een vrijblijvende waardebepaling aan.
De kosten, vaak ook wel de courtage genoemd, van een horecamakelaar zijn afhankelijk van het type transactie en de complexiteit van de verkoop. Bij VDW Horecamakelaars hanteren we een transparante courtage die vooraf met je wordt besproken, zodat je weet waar je aan toe bent.
Je betaalt een courtagetarief over het vastgoed en het bedrijf. Onze tarieven zijn marktconform en afgestemd op de diensten die we bieden, inclusief de begeleiding bij onderhandelingen, marketing en het afronden van de transactie.
Voor een succesvolle verkoop zijn onder andere recente financiële jaarrekeningen, huurcontracten, vergunningen en een inventarislijst vereist. VDW Horecamakelaars geeft je een overzicht van de benodigde documenten en adviseert welke informatie belangrijk is om potentiële kopers goed te informeren. Vraag alvast de verkoop checklist aan.
De duur van het verkoopproces varieert, afhankelijk van factoren zoals de locatie, type bedrijf en de marktomstandigheden. Gemiddeld duurt een verkoopproces enkele maanden tot anderhalf jaar.
Wij maken gebruik van ons uitgebreide netwerk, ons actuele zoekersbestand, gerichte marketingcampagnes en online platformen zoals Horecaspot om potentiële kopers te vinden.
Bij stille verkoop wordt een horecalocatie discreet aangeboden zonder openbare vermelding, zodat de verkoop vertrouwelijk blijft. Dit kan wenselijk zijn om de privacy van de ondernemer te waarborgen. Geïnteresseerde kopers kunnen meer informatie ontvangen na het tekenen van een geheimhoudingsovereenkomst.
Bij de verkoop van een horecabedrijf met een lopend huurcontract kan de nieuwe eigenaar de exploitatie overnemen via een indeplaatsstellingsovereenkomst. Onze makelaars begeleiden je bij dit proces.
De overdracht omvat verschillende stappen, waaronder het opstellen van een koopovereenkomst, het afronden van de juridische documenten en de daadwerkelijke overdracht bij de notaris. Wij begeleiden opdrachtgevers tijdens elke stap van het proces om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
Bij de overname van een horecabedrijf zijn diverse vergunningen vereist, zoals een exploitatievergunning, drank- en horecavergunning en mogelijk een terrasvergunning. Het is essentieel om te weten welke vergunningen van toepassing zijn en hoe je deze kunt verkrijgen.
Wil je weten welke vergunningen je nodig hebt en waar je op moet letten bij een overname? Vraag dan onze gratis checklist horeca overname aan. Hiermee krijg je een overzicht van alle belangrijke aandachtspunten.
Aankopen/aanhuren
Op onze aanbodpagina vind je een actueel overzicht van horecalocaties die te huur of te koop worden aangeboden. Je kunt direct contact opnemen met de makelaar van het betreffende object voor persoonlijk advies.
Voldoet het huidige aanbod niet aan uw wensen? Maak een zoekopdracht aan en ontvang automatisch een melding per e-mail wanneer er nieuw, passend aanbod beschikbaar is.
Een aankoopmakelaar in de horeca begeleid je bij het vinden, beoordelen en aankopen van een horecalocatie die past bij jouw wensen. We zoeken actief naar passende locaties, plannen bezichtigingen, voeren onderhandelingen en controleren juridische documenten.
In de meeste gevallen wordt een horecalocatie verhuurd/verkocht in combinatie met de bedrijfsovername. Er zijn echter ook situaties waarin je enkel het pand kunt huren, bijvoorbeeld bij casco horecaruimtes. Bekijk ons actuele aanbod
Due diligence is een grondig onderzoek naar de financiële, juridische en operationele aspecten van het horecabedrijf dat je wilt kopen. Dit proces helpt om potentiële risico’s en verplichtingen in kaart te brengen. Onze specialisten kunnen dit onderzoek voor je uitvoeren om ervoor te zorgen dat je een weloverwogen beslissing neemt.
De kosten zijn afhankelijk van de diensten die je afneemt en worden op maat samengesteld. Voor aankopen, aanhuren, verkoop en taxatie hanteren we verschillende tarieven. Neem contact op voor een persoonlijk en vrijblijvend gesprek over de kosten.
Het financieren van een horecabedrijf kan via verschillende wegen, zoals bankleningen, investeerders, Crowdfunding of eigen middelen. Een gedegen bedrijfsplan en een accurate taxatie zijn cruciaal voor het verkrijgen van financiering.
Taxaties
Een taxatierapport is nodig bij financieringsaanvragen, aan- of verkoopbeslissingen en fiscale doeleinden. Onze horecataxateurs helpen bepalen wanneer een taxatie nodig is en zorgen voor een gedetailleerd en goedonderbouwd rapport.
Horecataxaties kunnen grofweg worden onderverdeeld in vastgoedtaxaties en taxaties van bedrijfsexploitaties, afhankelijk van het doel en de specifieke situatie.
Bij vastgoedtaxaties richten we ons bijvoorbeeld op de marktwaarde van horecabedrijfspanden, taxaties voor en na verbouwing, of taxaties in verhuurde staat. Daarnaast voeren we taxaties uit voor percelen grond, waarbij methodieken zoals de gecorrigeerde vervangingswaarde of de residuele grondwaardemethode worden toegepast. Ook rechten van erfpacht en opstal, markthuur en huurprijzen conform artikel 7:303 BW vallen binnen ons expertisegebied.
Taxaties van bedrijfsexploitaties (of delen daarvan) richten zich op de waarde van het bedrijf zelf, zoals de marktwaarde van de exploitatie (bedrijfsinventaris en goodwill) of alleen de bedrijfsinventaris of de goodwill. Elk taxatierapport wordt volledig afgestemd op het doel, zoals financiering, verkoop, fiscale verplichtingen of andere specifieke situaties.
Onze gecertificeerde taxateurs zorgen ervoor dat alle rapporten voldoen aan de wettelijke eisen en dat je een betrouwbaar en goed onderbouwd resultaat ontvangt. Neem gerust contact met ons op voor advies of een offerte op maat.
Eerste stap is het inplannen van een plaatsopname waarin het hele object wordt geïnspecteerd en de nodige informatie wordt verzameld. Na deze plaatsopname én het ontvangen van alle benodigde informatie is er circa twee weken nodig voor de uitwerking van het rapport (dit is afhankelijk van de omvang van het pand en/of bedrijf en de complexiteit van de taxatievraag).
Lees meer over het taxatieproces.
De kosten voor een taxatierapport hangen af van de exacte taxatievraag en de bijbehorende complexiteit van de taxatie. Of het nu gaat om een vastgoedtaxatie, een bedrijfsexploitatie taxatie of een markthuurwaardetaxatie, onze rapporten voldoen aan alle wettelijke eisen en worden uitgevoerd door gecertificeerde taxateurs. Neem contact op voor een offerte op maat.