Hoe gaat het nu met de horecabranche?
Aan ons wordt elke dag wel een van deze vragen gesteld: Hoe gaat het nu met de horecahandel? Wordt er nog wel wat verkocht? Zijn er veel faillissementen? We delen in die gevallen onze ervaring graag (bel anytime) persoonlijk, en we delen die ervaring natuurlijk ook graag hier.
Er is veel veranderd sinds 15 maart 2020, 18.00 uur. Corona treft iedereen, en treft de horecabranche snoeihard. In de periode na de bekendmaking van de eerste landelijke lockdown stond de telefoon bij Van de Weerd Horecamakelaars ook niet roodgloeiend. Onzekerheid regeerde overal.
Onze relaties, de horecaondernemers, zijn direct en vaak uiterst creatief aan de slag gegaan om in te spelen op de situatie. Om te voldoen aan de maatregelen, om omzet te draaien, en tegelijkertijd ook om de gastvrijheid hoog te houden.
In dezelfde periode hebben wij ons ook moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid en hebben we maatregelen in onze bedrijfsvoering toegepast. Met in de eerste maanden, tot en met mei, met name nog bestaande deals die doorgingen, lopende opdrachten, maar met weinig nieuwe opdrachten of zoekopdrachten.
De markt was van slag en was in afwachting. Lees hier ook meer over in het artikel in het NVM-magazine.
In juni en helemaal in juli, toen de maatregelen werden versoepeld, merkten we dat de markt weer aantrok. Een aanzienlijk deel van de relaties draaide hoge omzetten en kende alsnog een goede zomerperiode. Mensen durfden weer meer en wenden aan ‘het nieuwe normaal’.
Al snel maakten we weer schitterende deals, waar we in het begin van de coronatijd niet van hadden gedacht dat die nu alweer zouden plaatsvinden. En voor kopers en verkopers houdt die situatie gelukkig, ook tijdens deze tweede (hopelijk laatste) crisisperiode, aan.
Dat neemt niet weg dat een groot gedeelte van onze relaties het echt verschrikkelijk zwaar heeft. Waar we kunnen dragen we een klein steentje bij om het leed te verwachten, en we roepen iedereen op om hetzelfde te doen.
Trends
Als we, inmiddels een half jaar verder, inzoomen op onze portefeuille dan zien we de zoekvraag naar horecaruimtes vanaf 250 m2 toenemen. Dat is een trend die ook Fundainbusiness.nl is opgevallen. BNR-radio heeft hier verder onderzoek naar gedaan, door navraag te doen bij diverse platforms, en komt tot dezelfde conclusie. Lees en luister hier het hele artikel met fragment van de radio-uitzending.
Als gezegd staat de markt – ondanks het zware weer – ook eind november 2020 bepaald niet stil. Ondernemers met financiële middelen durven kopen, en we zien groei in het aantal zoek-/aankoopopdrachten.
De ondernemers die overwegen om te verkopen zijn (nog) voorzichtig in het nemen van de stap richting de makelaar. Wat begrijpelijk is, maar gelet op de stijgende vraag niet altijd terecht is. Wij zien na de snelle opleving in juni, de markt ook nu weer in beweging komen.
Laten we vanuit die wetenschap én met het oog op dalende RIVM-cijfers, gewenning aan maatregelen, en een aanstaand vaccin er zo snel mogelijk weer een ouderwets succes van maken! Samen.