De horeca als huurder: risico of robuuste investering?

Dit is een publicatie van VDW Horecamakelaars in samenwerking met de NVM

In de afgelopen jaren heeft de horecasector een forse shake-out doorgemaakt. Door sterk gestegen kosten en het terugbetalen van coronaschulden verdwenen circa 1.100 horecazaken in drie jaar tijd. Het aantal faillissementen in de horeca piekte in maart van dit jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Toch blijft de vraag naar horeca groot. Goede horecalocaties zijn schaars en zeer gewild, met name in grote steden en toeristische gebieden. Volgens experts van NVM Business heeft de stijging in faillissementen weinig impact op de waarde van horecavastgoed. Sterker nog: pandeigenaren zijn vaak zeer tevreden met horecaondernemers als huurder.

"De meeste horecabedrijven draaien juist goed," aldus Wouter Toes, taxateur bij Van de Weerd Horecamakelaars (VDW). "Ondernemers investeren volop in vernieuwing en uitbreiding. De omzet van de horeca groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,4% ten opzichte van een jaar eerder, waarbij eet- en drinkgelegenheden zelfs een stijging van 4,4% lieten zien."

Groei door belevingseconomie

Tussen 2015 en 2023 groeide het aantal horecazaken met ruim 4.000 naar bijna 45.000 locaties. Tegelijkertijd nam het aantal fysieke winkels af met 15.000, mede door de opkomst van online retail. De horeca groeide uit tot een belangrijke gebruiker van commercieel vastgoed. Deze groei sloot aan op de opkomst van de belevingseconomie, waarbij consumenten steeds meer waarde hechten aan ervaringen. Gemeenten stimuleerden deze ontwikkeling actief door te investeren in levendige binnensteden waar horeca een centrale rol vervult.

Terugval vanaf 2022

In 2022 keerde het tij. Door oplopende kosten (lonen, energie, huur) en terugbetaling van belastingschulden uit de coronaperiode, raakte de sector onder druk. Met name kleinere ondernemers hadden moeite om de belastingschulden terug te betalen: bijna 20% van de bedrijven met 5-50 werknemers kampte eind 2024 met problematische schulden.

Veerkracht en schaalvergroting

Toch laat de sector een grote mate van veerkracht zien. Steeds meer ondernemers exploiteren meerdere zaken, spreiden risico’s en professionaliseren hun bedrijfsvoering. Slimmer inkopen, minder openingsdagen, efficiënte teams, aandacht voor duurzaamheid en technologie (zoals digitale menukaarten en QR-betalingen) zorgen voor meer grip op kosten. Daarnaast worden social media strategisch ingezet voor klantbinding. Toes: "De horeca is professioneler dan ooit. Ondernemers weten exact wat ze draaien en anticiperen direct op verwachtingen."

Effect op vastgoed

De rol van horeca binnen commercieel vastgoed is sterk toegenomen. Het aantal verhuurde horecaruimtes en transacties in bedrijfsexploitaties steeg. Hoewel het aanbod van horecapanden sinds 2022 groeide tot circa 1.100, is dit nog geen 3% van het totale aantal horecalocaties. Bovendien leidt het vertrek van een huurder zelden tot leegstand: bedrijfsexploitaties worden meestal overgenomen, inclusief huurcontract. Hierdoor blijven huurinkomsten stabiel en zijn bijkomende verhuurkosten minimaal.

Aantrekkelijke locaties blijven in trek

Voor toplocaties – met name in binnensteden of toeristische gebieden – worden hoge bedragen betaald. Factoren zoals een terras of goede parkeergelegenheid zijn bepalend voor de waarde. In steden met een jonge, koopkrachtige bevolking blijft de vraag naar horecalocaties structureel hoog. Duurzaamheid speelt daarbij een groeiende rol.

Jorran Erftemeijer, makelaar bij VDW Horecamakelaars: "Voor toplocaties is de vraag veel groter dan het aanbod. De huren liggen vaak hoger dan bij winkels. Een terras of buitenruimte wordt steeds belangrijker voor een stabiele kasstroom."

Conclusie: horeca als stabiele investering

Hoewel de sector voor uitdagingen staat, blijft de horeca een waardevolle en stabiele gebruiker van vastgoed. Bedrijfsresultaten zijn overwegend positief, ondernemers zijn veerkrachtig en locaties schaars. Goed overleg tussen vastgoedverhuurders en ondernemers is essentieel. Waar voorheen werd gezegd: 'De vent is de tent', zien we nu professioneel geleide bedrijven die investeren in continuïteit.

Toes en Erftemeijer concluderen: "De horeca is na een periode van sanering in balans. De sterkste partijen zijn overgebleven. De combinatie van professionalisering, stijgende omzetten en locatiegebonden schaarste maakt horecabedrijven tot een robuuste en kansrijke investering."

Lees het volledige onderzoek van NVM Business: De horeca als huurder: risico of robuuste investering?